MOBYLETTE KAPTEIN EEG AV44
Ik heb een tijd gezocht op internet naar een Mobylette. Zo een als ik vroeger had: een Mobylette Kaptein EEG AV44. Na een tijd kwam ik er een tegen die betaalbaar was en er behoorlijk goed uitzag (zie foto).
Ik heb deze Mobylette gekocht van een binnenvaartschipper in Rotterdam. Hij heeft de brommer ongeveer 8 jaar geleden gekocht en geheel uit elkaar gehaald en opgeknapt. Hij verfde de Mobylette met de hand in de (soort van) oorspronkelijke kleur groen. Hij heeft de brommer ongeveer 6 jaar geleden voor het laatst gebruikt. Sindsdien stond de brommer goed beschermd in het binnenruim van het schip.
Toen ik de brommer kocht had die dus 6 jaar niet gereden. Na enige moeite (bougie eruit en afgeborsteld) lukte het om de brommer te starten. Met de gashandel voluit bleef de motor draaien, onder het uitbraken van grote rookwolken. Zodra je de gashandel losliet sloeg de motor af. Ik vond het al wonderlijk dat de brommer gestart kon worden na 6 jaar stilstaan!
Ik heb rond mijn 16de en 17de een aantal Mobylettes gehad die ik opknapte en waarvan ik het vermogen ook vaak opvoerde.
Van een goede vriend leerde ik hoe je je ontsteking moest afstellen, hoe je een andere carburateur installeerde (meestal een 17mm Dellorto), spoelpoorten in de cylinder freesde, je uitlaat aanpaste etc. Allemaal met als doel de Mobylettes harder te laten rijden. Ik heb zo ooit een recordsnelheid van iets meer dan 70 kilometer per uur behaald!
Ik haalde de Mobylettes altijd volledig uit elkaar, poetste alles, liet diverse onderdelen verchromen (meestal het tankje, de motor-afdekplaten en de spatborden) en spoot de brommer, of liet dat doen, in een kleur die ik mooi vond.
Mijn doel is ook deze Mobylette uit elkaar te halen, bepaalde onderdelen te laten verchromen en het frame te (laten) spuiten. Vroeger polijstte ik ook zaken als cylinderkoppen en spaken. Bij deze Mobylette zal ik veel meer onderdelen nieuw gaan kopen (gelukkig zijn de meeste onderdelen nog steeds gewoon te koop. Ik wil graag dat de brommer er uiteindelijk als *NIEUW* gaat uitzien. En natuurlijk moet alles aan de brommer goed afgesteld worden, met name de motor, de ontsteking en de “electrique”.
Het is al meer dan dan 45 jaar geleden dat ik het laatst aan een Mobylette sleutelde.
Ik heb geen haast…
Ik begin ermee in de zomer van 2020. Voor die tijd koop ik wel alvast wat onderdelen in.
Kenteken | 72FXV7 |
---|---|
Datum eerste toelating | 2005-08-31 |
Datum tenaamstelling | 2020-03-18 |
Merk | KAPTEIN MOBYLETTE |
Datum eerste afgifte | 2006-07-28 |
Maximale snelheid | 45 km/ uur |
Handelsbenaming | zonder gespecificeerde handelsbenaming |
Geef een reactie