TOMOS in Nederland

  • 97.119

    TOMOS's op de Nederlandse weg

  • 165

    Geregistreede modellen

  • 30 jun 1959

    Datum van de eerste registratie

  • 18 sep 2019

    Datum dat de laatste TOMOS van eigenaar wisselde.

Tomos maakt brommers in de Sloveense havenstad Koper. Het ligt nog altijd wat gevoelig, de op de Puch lijkende Tomos die hier nog altijd mee vergeleken wordt. Tomos werd aanvankelijk vanaf 1954 geproduceerd onder...

Lees het hele verhaal
Weet jij meer van TOMOS, en wil je daar iets over schrijven op brommer.nl? Meld je dan aan!
Logo TOMOS

Alle modellen van TOMOS

Tomos maakt brommers in de Sloveense havenstad Koper. Het ligt nog altijd wat gevoelig, de op de Puch lijkende Tomos die hier nog altijd mee vergeleken wordt. Tomos werd aanvankelijk vanaf 1954 geproduceerd onder licentie van Puch door Tovarna Motornih Vozil. Hij vond een mogelijkheid om zelfstandig de bromfietsen in productie te nemen waarmee Tomos als merk geboren was.

Het begin

Tomos is in het jaar 1954 opgericht door Tovarna Motornih Vozil. Hij produceerde vanaf het jaar 1954, in licentie van het Oostenrijkse Puch, bromfietsen en motorfietsen onder de merknaam Tomos. Na afloop van het 5-jarig contact met Puch mocht Tomos op eigen benen gaan staan en dat zorgde ervoor dat Tomos ging exporteren. Vanaf dat moment is Tomos in een stroomversnelling geraakt en werd Tomos in diverse landen verkocht.

Tomos in Nederland

Tomos kwam in in 1960 voor het eerst naar Nederland. De brommer leek qua uiterlijk op de Puch maar was wat voordeliger geprijsd. NV Vedezo, later bekend als Tomos Nederland, importeerde de bromfietsen. In 1962 werd er een nieuw model uitgebracht met een 90cc motor.

Tomos was een vooruitstrevend merk. In 1963 waren zij als eerste bromfietsproducent die in Nederland een goedgekeurde bromfiets met voetversnelling uitbracht.

De bromfietsen van Tomos worden goed verkocht en in Epe wordt er een Tomosfabriek gebouwd. Vanaf 1966 worden de brommers nu ook door Tomos Nederland in Epe gebouwd. De Tomos 4L werd een veel geproduceerd en populair model vanaf 1969. Maar, ook Tomos had last van de hogere verzekeringspremies voor schakelbrommers vanaf begin jaren tachtig. De populariteit neemt af en de productie van dit model stopt. Tomos brengt een aantal jaren later een nieuw model op de markt. De eerste bromfiets in Nederland met 5 versnellingen. Een aantal jaren later brengt Tomos als eerste een bromfiets uit met een katalysator.

 

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2019 Brommer.nl