Het idee
Ik heb al flink wat brommers gerestaureerd, waaronder een aantal Puchjes. Niet zo lang geleden leek het me leuk om het wat groter aan te pakken en zelf iets te bouwen op basis van een bestaand frame. Als snel kwam ik uit op een Puch Z One. Als ik op deze site rondkijk ben ik niet de enige die dat dacht. 
Het plan was om oud met nieuw te combineren. Een modern frame met klassieke onderdelen. Alles zo strak mogelijk zonder overbodige zichtbare onderdelen. Het Z One (Korado is het uiteindelijk geworden) frame sprak me erg aan omdat het simpel is, een mooie bocht maakt en je geen tank meer nodig hebt; die zit in het frame. Dat was alweer een onderdeel minder.
Ik vind de Puch MV/VS 50 een van de mooiste brommers ooit. Met name het motorblok vind ik prachtig. Dus vanuit die gedachten ben ik begonnen met photoshoppen. Het blok van een MV onder een Z One. De volgende gedachte was hoe het eruit zou zien als er 19 inch wielen onder zouden zitten en de koplamp van een MV. Toen bedacht ik wat je allemaal niet nodig hebt: spatborden, kilometerteller, een bel enzovoort. Het uiteindelijke plan werd langzaam duidelijk:
Een zo kaal mogelijke combinatie van een Z One met een MV 50.
Het bouwen
De volgende stap was makkelijk. Een frame op Marktplaats gevonden van een Korado met kenteken. En zo begon het echte werk:

Alles wat ik niet nodig had eraf geslepen. Dat was aardig wat; steuntjes voor de kappen, bagagedrager, zadelpenhouder, uitlaatsteun mochten er allemaal af.

Omdat 1 schokbreker minder is dan 2 schokbrekers en in dit geval dus beter is kwam ik uit op een monoshock. Er zijn aardig wat avondjes geweest dat ik mezelf wel voor m’n kop kon slaan door die keuze. Wat een werk was dat. Maar goed, ik begon met de originele achterbrug en ontdekte al snel dat die brug te gammel was om om te bouwen. Daarnaast was de as versleten en kon ik nergens een nieuwe vinden. Een paar jaar geleden heb ik geïnvesteerd in een lascursus en een goed mig/mag apparaat. Dan maar zelf bouwen dus:

Het was met name lastig om alles goed recht in elkaar te krijgen en de afmetingen te laten kloppen, maar het begon wel wat te worden. Bijkomend voordeel was dat ik ronde buizen kon gebruiken en dat beter bij het frame vind passen. Ik heb bussen aan de brug gemaakt en daarin bronzen bussen van een Zundapp geplaatst. Zo kon ik een degelijke bevestiging maken met een constructie die ik kende.

De schokbrekerlengte was belangrijk en ik vond iets wat aardig in de buurt kwam via eBay. Een goede schokbreker van een Yamaha scooter die helemaal uit Maleisië moest komen. Hij kwam wel aan!

Na weer lang passen en meten heb ik besloten om de kop van de schokbreker iets te verzinken in het frame. Zo komt de breker niet te ver naar achteren en lijkt het geheel een vleugje compacter.

Ik wilde zo min mogelijk onderdelen zien op de brommer en had dus al helemaal geen zin in kabels en bedrading. Hoe los je dat nou weer op? Nou ook hier was het Korado frame weer handig. Ik heb een paar meter 10mm buis gekocht en een paar gaten in het frame geboord. De buisjes gebogen in de vorm van het frame en deze erin gelast. Een vanuit het midden naar achter en een naar voren richting het balhoofd. Altijd spannend om te lassen aan een tank, dus eerst erg goed gespoeld met tankreiniger. Dit vind ik een van m’n betere ideeën omdat je straks in het resultaat ziet dat er bijna geen kabel te zien is.

Ondertussen de velgen laten poedercoaten in het rood en de nu 19 inch velgen geen spaken.

Met de verlengde achterbrug kwam ik al vrij snel tot de ontdekking dat de brommer optisch niet meer klopte. Hij werd teveel cross omdat de lengte van het frame te kort was. Oplossing: een stukje papier pakken, kijken wat goed staat en een stuk buis kopen. Het viel me met name op dat een centimeter meer of minder veel uitmaakte. In mijn ogen kloppen de verhoudingen nu. Lassen die handel en klaar (was iets meer werk dan dat
)

Op Marktplaats kocht ik een gereviseerd 3 bak blok voor teveel geld. Ik dacht ik bespaar wat tijd en reviseren kost ook flink wat, dus even slikken en hoppa. Toen het blokje aan de beurt was werd al snel weer duidelijk dat het blok erg weinig voorstelde. Krukas was op, lager schuurde en zat niet eens een pakking tussen de carters. Nog een keer slikken en de hele rotzooi uit elkaar en het goed doen. Alles is nu in het blok vernieuwd op de tandwielen na die gelukkig goed waren.

En het eindresultaat van het blok.


Het blok moest natuurlijk ook nog in het frame. In de basis leek dat wel mee te vallen. Twee van de 3 ophangpunten waren al goed. De hoogte van het blok moest ook precies goed zijn door de relatief dikke achterbrug. De ketting moet vrijlopen. Hierdoor was nog maar een punt goed. Eindeloos meten en passen om exact de goede positie te vinden. Toen ik die had heb ik besloten om het blok in te sluiten in het frame zodat er geen lelijke gaten kwamen tussen blok en frame. Twee platen op maat gemaakt en…

Nadeel van die platen was het gat voor de benzinekraan niet meer bereikbaar was. De benzinekraan van een Korado is niet te krijgen, het schroefdraad is anders dan wat je normaal gesproken op een brommer hebt en vind ik een lelijk ding. De mooiste oplossing vond ik om een remnippel van een auto te lassen tussen de scholbreker en het frame. Gaatje geboord in het staande gedeelte voor de benzineslag en hoppa:

De tankdop
Ook een mooi avontuur geweest! Ik begon met het idee van een aluminium tankdop op de originele positie. Passen, meten, lassen. Resultaat? Helemaal prut.

Wat dan? Het zitje wilde ik ook minimalistisch maken en omdat het hele frame tank is kwam ik uiteindelijk op het idee om de dop onder het zitje te maken en deze te laten scharnieren om erbij te kunnen. Dus weer ’s de slijptol gepakt. Alles eraf gehaald en het originele gat dichtgelast. Op internet vond ik een tankdop die in een tank gelast kon worden en uitklapt als je erop drukt. Ideaal voor wat ik nodig had. Frame opengeslagen, randen gemaakt en de tankdop erin gelast.

Je kan hierboven ook goed het buisje voor de bedrading zien.
Met de dop erop:

Voor het zitje maar weer aan de gang met karton om de juiste vorm te vinden.

De voorvork van een MV 50 leek me het mooist. Met name ook omdat ik dan de koplamp van een MV kon gebruiken. Die vind ik goed bij het frame passen. Maar ja, past dat? Yep! Voorvork in de revisie en alleen de stuurstop pen moest op een andere plek. Beetje lassen en klaar. Even alles voor de 20ste keer in elkaar zetten om te kijken hoe het past.

De rommeltjes
Dan moesten er allemaal kleine dingen gebeuren. De ophanging van de uitlaat en de standaard bijvoorbeeld. Met name de achterrem was weer aardig wat denkwerk. Ik wilde geen kabel om het zo strak mogelijk te houden. Ook hier viel ik weer terug op Zundapp. Die hebben een remsysteem met een stang en een rempedaal. Plaat gemaakt die kan scharnieren rond de as van het pedaal, passen, meten en proberen tot het goed werkt.

De spuiter
Tijd om alles weer uit elkaar te halen en naar de lokale spuiter te gaan. Deze vond het een leuk project en heeft extra z’n best gedaan om het nog netter voor te bewerken dan ik had gedaan. Hij kende iemand die goed aluminium kan lassen. Die heeft het gat van de kilometerteller dichtgemaakt.
Alles in de plamuur en grondverf:

Ik heb in het verleden klassieke mini’s gehad en vond de kleur Island Blue altijd de mooiste. In contrast met het rood was het plan om de Puch in deze kleur te spuiten. Een paar maanden later (hij mocht rustig aan doen van mij) was het zover.


Ik ben erg blij met het werk wat de spuiter afgeleverd heeft. En nu was het eindelijk tijd voor het leukste.
Het afbouwen
Kijken of alles nog past 

Op Ali express vond ik verlichting die met een beetje modificeren in de buis achter moest passen. Door het verlengen van het frame was hier ruimte voor.

Na de rand eraf gehaald te hebben en een frame om hem op te hangen gemaakt te hebben zat hij erin

Voor heb ik dezelfde lamp, maar dan in een ander kleurtje. De reflector opengeslepen en de nieuwe lamp erin gebouwd.

Mijn vrouw was vroeger schoenmaker en samen met haar hebben we het zitje gemaakt.

Hier kan je goed de werking van het scharnierende zitje zien om te kunnen tanken.

Het blok eronder en het inlaatspruitstuk gemaakt. Dit was weer een lastige vanwege de rare hoek die deze moest maken. Uiteindelijk goed gelukt. Ik vond een mooie, bijna passende kelk. Het idee was om een dikke(re) carburateur met een beetje een Dellorto uiterlijk te maken.

Bedrading en kabels getrokken, spanningsregelaar verstopt achter het achterlicht. Stuur gevonden, omgekeerd gemonteerd met stevige handvatten en handgrepen op Marktplaats gevonden met puntige hendels. Ikl vond een embleem dat op een DS50 en VZ50 zat. Hoewel een embleem niet echt noodzakelijk is, vond ik dit wel goed bij deze brommer passen. Tezamen ziet het er dan zo uit.

Het resultaat




Hij loopt als een zonnetje en ik ben erg tevreden met het resultaat. Het was een lastig project. Er waren echt momenten dat ik dacht ‘laat allemaal maar zitten’. De aansluiting van de achterbrug heb ik wel 3 keer gebouwd, zo’n tankdop waar je veel tijd in steekt en dan lelijk is; het hoort erbij. Toen ik besloot net zo lang door te werken tot het goed was, ging het een stuk beter. Uiteindelijk is het erg leuk geweest om deze brommer te bouwen. Er zijn nog een boel kleine dingetjes geweest die ik hier niet beschreven heb. Als je nog wat wilt weten, stel dan vooral een vraag!
Hallo, ik zou graag alle foto’s bekijken, heel mooi project.
Maar er zijn geen plaatjes meer te zien.
Zijn alle foto’s nog ergens te vinden?
Ben zelf bezig aan een Tomos in oldtimer-style
Groeten…Peter.
Mooi ding de motor doet mij weer denken aan mijn Puch in de jaren 60.
De enige overeenkomst is de voetversnelling, die had ik ook zelf gefabriceerd.
Had wel wat uit te leggen aan de politie ivm de trappers. Naderhand werd de wet gewijzigd.
Dank je wel! Ik ga alleen geen credits nemen voor de voetversnelling. Aan de latere MV50 blokjes had Puch zelf een voetversnelling geplakt. Daar komt dit blok vandaan. De maffe wetgeving van de trappers heb ik hier gewoon aangehouden. Hoewel fietsen niet echt mogelijk is 🙂
Mooi brommertje! een tip: je cilinderkop zit 90 graden gedraaid, nu kan de luchtstroom niet langs de ribben naar buiten en heb je kans op een te warme puch korado
Potverdomme! Je hebt gelijk. Geen idee hoe ik dat gemist heb. Ik ga het meteen fixen. Dank je wel!
Geweldig Pieter! Mooi om het hele verhaal eens te lezen!
Prachtig!!
Wat een pracht brommer.
Goede kleur ook en simpel maar mooi afgewerkt.
Zelf ook met een custom puch korado frame bezig
Ik zou hem op het puch forum zetten! Trekt veel bekijks daar.
http://www.puchforum.com