Techniek
Welke benzine moet ik tanken voor mijn brommer?
In de benzine van de pomp zit tegenwoordig meer biobrandstof (ethanol) E5 of E10. Als je de brommer geregeld gebruikt dan is het beste voor je motor octaan 98 of hoger en E5. Heb je een 2 takt, dan moet je wel zelf gaan mengen.
Gebruik je je brommer weinig of alleen in de zomer, dan is er tegenwoordig benzine die hier speciaal voor gemaakt is. Dit soort brandstof is duurder, veel langer houdbaar, waarschijnlijk beter voor je motor en milieuvriendelijker.
Op dit moment is de bekendste Aspen benzine. Dit is een alkylaatbenzine. Een alternatief is EcoMaxx waar de laatste tijd veel (positief) over gesproken wordt.
Over www.brommer.nl
Wie zit er achter www.brommer.nl?
Pieter en Frans. Twee ondernemers die in de avonduurtjes graag aan hun brommer sleutelen. En erop rijden natuurlijk. Wil je meer weten over wie zij zijn en wat zij doen? Je leest het hier!
Kan ik ook schrijven op www.brommer.nl?
Jazeker! Heb je een leuk brommerverhaal, weet je veel van een merk of een model of weet je een leuk brommerevenement? Dan vinden we het leuk als je dat met ons deelt. Je kunt je aanmelden via het contactformulier.
Ik vind Brommer.nl echt ZO te gek dat ik stickers, mokken, rugtassen, t-shirts en sokken wil kopen met Brommer.nl erop
Dat snappen we volledig en sluit aan op onze plannen om de (brommer)wereld over te nemen. Hou deze website in de gaten.
Ik heb een goed idee voor Brommer.nl. Willen jullie dat horen?
Jazeker! We zijn gek op goede ideeën en vinden we het leuk als je dat met ons deelt. Je kan dat doen via het contactformulier.
Ik wil wat verkopen aan Brommer.nl. Zijn jullie geïnteresseerd?
Jazeker! Als je een nagelnieuwe Van Veen Kreidler aan ons wilt verkopen voor € 50,-
Anders, nee bedankt
Ik heb de mooiste brommer van Nederland en wil het bewijzen
Het lijkt ons een goed idee om een wedstrijd in het leven te roepen zodat er gestemd kan worden over of wat je zegt waar is. We zijn ermee bezig!
Claim na alvast je brommer en upload wat foto's.
Ik zoek een linker zijspiegel van een Malaguti Sport uit 1965 (of een ander onderdeel). Hebben jullie die?
Eeeeh, nee.
Op dit moment hebben we nog geen onderdelenmarkt op Brommer.nl. We hebben wel plannen, maar zijn nog niet zover. Voorlopig raden we je aan aan op Marktplaats of een brommerclub en -forum te kijken.
Ik wil contact opnemen met een ander lid van Brommer.nl
Dat kan door te reageren op de brommer van een lid. Dat kan als je een account hebt bij Brommer.nl. Via de ledenpagina kan je zien welke brommer een lid heeft en er op reageren.
Brommer specificaties
Wat betekent 'vermogen massarijklaar'?
De RDW geeft het vermogen van een bromfiets weer in Kw. In de voertuiggegevens wordt echter ook het vermogen massarijklaar benoemd. Deze waarde is het vermogen van de bromfiets gedeeld door het rijklaar gewicht. Zo heeft een bromfiets van 109 kg met 2.6 Kw een vermogen massarijklaar van 0.023853 ofwel 0.02. Het is dus de vermogen/gewicht verhouding.
De datum eerste toelating van mijn brommer was in 2005 en dat klopt niet.
Dat klopt ;)
Op 1 september 2005 moesten alle brommers in Nederland opeens een kentekenplaat hebben. Daarvoor waren er verzekeringsplaatjes zoals je ze nog steeds op scootmobiels ziet. Deze plaatjes waren lastig te traceren en dus bedacht iemand dat dat eenvoudig opgelost kon worden. Dat was en is het niet.
Er was een periode dat je zonder RDW-kosten je brommer kon laten schouwen. Je ging naar je lokale fietsenmaker met je brommer en die controleerde je framenummer en gaf dat door aan de RDW. Alle in die periode geschouwde brommers kregen de datum eerste toelating mee in 2005. Dat leek niet zo'n probleem totdat iemand bedacht dat een milieuzone een goed idee was. Dat is het niet. Als je nu met je oldtimer een vrijstelling wilt krijgen dan moet je je brommer opnieuw laten schouwen en je raadt het al; deze keer moet je wel betalen aan de RDW.
Ik voel een blogje opkomen.
De gegevens van mijn brommer van voor 2005 kloppen niet!
Op 1 september 2005 moesten alle brommers in Nederland opeens een kentekenplaat hebben. Daarvoor waren er verzekeringsplaatjes zoals je ze nog steeds op scootmobiels ziet. Deze plaatjes waren lastig te traceren en dus bedacht iemand dat dat eenvoudig opgelost kon worden. Dat was en is het niet.
Er was een periode dat je zonder RDW-kosten je brommer kon laten schouwen. Je ging naar je lokale fietsenmaker met je brommer en die controleerde je framenummer en gaf dat door aan de RDW. De fietsenmaker was natuurlijk geen datatypist en er was bij de RDW geen enkele controle op wat er ingevoerd werd. Daarom kan het bijvoorbeeld best zijn dat je Piaggio Vespa eigenlijk een Piaggio is maar ingevoerd is onder het merk Vespa.
Mijn kenteken is niet te vinden op Brommer.nl
Welles!
Van wanneer tot wanneer is mijn type brommer gemaakt?
Het is voor ons lastig om deze informatie uit de RDW data te halen. Dat komt omdat eigenaren vaak zelf een bouwjaar opgeven of de brommer rond 2005 op kenteken is gezet en dit als bouwjaar door de RDW is ingevoerd.
Vaak kan je je vraag het beste bij een merkenclub of forum neerleggen. Er is altijd iemand te vinden die alles van een merk/type brommer weet.
Ik heb alleen een framenummer. Wat is mijn merk, type, bouwjaar en/of kenteken?
Helaas kunnen wij bij de RDW geen framenummers uitlezen. Wij kunnen dus ook niet terugzoeken wat het nou precies is. Als je ons een foto mailt kijken we wel graag even mee.
Ik heb een oude brommer en kan de typegoedkeuring niet vinden.
Dat is geen vraag, maar vooruit: Voor 1972 mocht en mag het typegoedkeuringsnummer op een sticker staan. Die zijn natuurlijk vaak verdwenen. We hebben het allermooiste Nederlandse-typegoedkeurings-tooltje (we zoeken nog een betere naam) van de wereld gemaakt. Bijna alle in Nederland goedgekeurde oude brommers staan erin: 1300 stuks! Staat jouw type er niet bij dan heb je grote kans dat je de uitgebreide keuring bij de RDW moet doen als je een kenteken nodig hebt. Hier lees je er alles over.
Staat jouw brommer er niet tussen en ben je toch achter het nummer gekomen? Je kan ons helpen door even een berichtje te sturen zodat we het tooltje nog completer kunnen maken.
Mijn brommer heeft geen kenteken. Hoe krijg ik er een?
Die vraag krijgen we vaak. We hebben een uitgebreid verslag gemaakt van alles wat je wilt weten over het keuren van een brommer en het verkrijgen van een kenteken.
Dat vind je hier.