Home » Doe het zelf » Je brommer laten keuren bij de RDW. Hoe krijg je een kenteken op je brommer?

Je brommer laten keuren bij de RDW. Hoe krijg je een kenteken op je brommer?

  • Je hebt een brommer gekocht in het buitenlandbromfietskenteken
  • Je opa had nog een brommer in de schuur staan
  • Je hebt een oude brommer op Marktplaats gevonden

Maar er zit geen kenteken op je brommer en dat heb je natuurlijk wel nodig om op de openbare weg te mogen rijden. Wat je moet doen om een kenteken te krijgen en hoe dat allemaal werkt leggen we hieronder stap voor stap uit. Al met al is het prima te doen als je de stappen doorloopt die hieronder staan.

Samenvatting

Het is een heel verhaal geworden, dus een samenvatting lijkt me handig. Wil je het hele verhaal lezen, scroll dan verder!

Voorbereiding

  • Zorg ervoor dat je kan aantonen dat je de brommer eerlijk hebt gekocht. Laat altijd een koopovereenkomst opstellen. Wij hebben een voorbeeld overeenkomst voor je opgesteld. Deze gebruikten we zelf bij de keuring en dat verliep uiterst soepel. Even downloaden, printen, invullen, ondertekenen en meenemen naar de keuring. Geen overeenkomst? Zorg dat je zoveel mogelijk meeneemt; printje van de betaling, boekjes, gegevens van de vorige eigenaar, foto’s. Meer is beter.
  • Zorg dat je een sticker van het Nederlandse typegoedkeuringsnummer op je brommer hebt of dat dit ingeslagen is en leesbaar.
  • Zorg ervoor dat je serienummer goed leesbaar is en rommel niet met het typeplaatje.

Maak een afspraak bij de RDW

Het begint bij de site van de RDW. Maak daar online een afspraak.

De keuring

Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent. Meld je bij de balie, neem de formulieren mee en wacht tot je opgeroepen wordt door de keurmeester. Na de keuring terug naar de balie om te betalen en ben je klaar.

Het hele verhaal

Een klein stukje geschiedenis

Op 1 september 2005 moesten alle brommers in Nederland opeens een kentekenplaat hebben. Daarvoor waren er verzekeringsplaatjes zoals je ze nog steeds op bijvoorbeeld scootmobiels ziet. Deze plaatjes waren lastig te traceren en dus bedacht iemand dat dat eenvoudig opgelost kon worden door een kenteken op alle brom- en snorfietsen verplicht te maken. Dat was en is het niet.

Er was een periode dat je zonder RDW-kosten je brommer kon laten schouwen. Je ging naar je lokale fietsenmaker met je brommer en die controleerde je framenummer en gaf dat door aan de RDW. Alle in die periode geschouwde brommers kregen de datum eerste toelating mee in 2005. Dus ook al is je brommer uit 1950, dan nog staat er 2005 op het kenteken.

Wat er toen gebeurde

Je raadt het al; niet iedereen liet z’n brommer keuren. Daarom staan er nu nog rijen met brommers zonder kenteken in schuren en garages. De gelukkige brommers verhuizen meestal naar een andere schuur of garage en worden opgeknapt. Maar dan? Je hebt een mooie gerestaureerde brommer zonder kenteken, waar je dus niet de weg mee op kan. De boete voor het rijden zonder geldig kenteken(bewijs) is € 260,-. Dat is nét duurder dan een kenteken aanvragen dus…

Stap 1. De voorbereiding

Ik begin met drie heel belangrijke dingen, waarvan het tweede punt per 1 januari 2019 is veranderd.

  1. Zorg ervoor dat je kan aantonen dat je de brommer eerlijk hebt gekocht. Haal je een brommer zonder kenteken van Marktplaats, laat dan altijd een koopovereenkomst tekenen. Hoe kom je daar aan dan? Wat dacht je van de fantastische Brommer.nl Koopovereenkomst? Even printen, invullen, ondertekenen en meenemen naar de keuring. Heb je de brommer al staan en heb je geen overeenkomst? Zorg dan dat je zoveel mogelijk informatie hebt. De naam van de vorige eigenaar, instructieboekjes, een foto van toe je de brommer ophaalde. Alles wat je kan vinden, meer is beter.
  2. Zorg dat je het Nederlandse typegoedkeuringsnummer hebt. Nederland is een brommerland. Grote kans dat je brommer een Nederlandse typegoedkeuring heeft. Als dat zo is, dan is de keuring aanzienlijk makkelijker. Zorg er dus voor dat je het keuringsnummer hebt. Brommer.nl is deze nummers aan het verzamelen om het je nog makkelijker te maken, maar tot die tijd is Google je vriend. Stel je vraag op een forum en kijk bij de brommerclubs. Bij brommers van voor 1972 mocht dit nummer op een sticker staan. Zorg er dus voor dat je deze sticker op je brommer hebt. Dit mag ook een nieuwe sticker zijn, als het nummer maar klopt. Na 1972 moest het nummer ingeslagen zijn.
  3. Zorg ervoor dat je serienummer goed leesbaar is en rommel niet of onzichtbaar met het typeplaatje. Restaureer je een brommer? Zorg er dan voor dat je voorzichtig met het in het frame geslagen serienummer bent. Niet te hard stralen en niet teveel verf. Informeer je spuiter als je die hebt. Hij/zij kan hier dan rekening mee houden en het nummer wat dunner in de verf zetten. Is je typeplaatje kapot, zorg dan voor een nieuwe en zet deze vast met de originele kerfnagels en niet met popnagels of schroefjes. Hier kan je zien wat er gebeurt als dit niet goed is.

Stap 2. Een afspraak maken voor een brommerkeuring

De praktijk begint bij de site van de RDW. Daar klik je onder brommer op ‘Alle onderwerpen’ en dan onder ‘Keuren’ op ‘Keuringsafspraak maken’. Daar staat wat meer informatie. Dan klik je weer op ‘Keuringsafspraak maken’ en kom je hier terecht.

Als je brommer nog nooit een Nederlands kenteken heeft gehad klik je op de tweede optie en dan doorgaan. Wil je bijvoorbeeld een WOK (wacht op keuren) melding van je kenteken afhalen, dan kies je de eerste optie.

 

 

Op deze pagina voer je het merk en serienummer in.

Heeft je brommer geen ingeslagen serienummer? Dan moet je de extra keuring toevoegen en krijg je de uitgebreide keuring.

 

Als je op “Ok” klikt ga je vanzelf naar een nieuwe afspraak.

 

Hoewel je natuurlijk al aangegeven had dat je een brommer wilt laten keuren, moet je het op de volgende pagina weer aangeven. Het blijft de RDW natuurlijk 🙂

Op de volgende pagina krijg je een flink aantal opties. Een EVA land is een land dat hoort bij de Europese Vrijhandels Associatie: Finland, IJsland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland. Komt je brommer dus uit Europa, maar niet uit Nederland kies dan een EU/EVA land. Mijn Kreidler is uit Nederland en van voor 1978, dus kies ik de bijbehorende optie.

Vervolgens zie je het achterlijke bedrag dat de RDW vraagt voor een brommertje. De keuring duurt ongeveer een kwartiertje als er een goedkeuringsnummer is en alles duidelijk en goed leesbaar is. Verassend genoeg zijn de tarieven hetzelfde gebleven als toen er nog een veel uitgebreidere keuring was met een rollenbank, remmentest enzovoort.

En dan kan je de afspraak gaan inplannen. Geregeld vallen er keuringsafspraken uit, die dan in het systeem beschikbaar worden gemaakt. Kijk ook op de verschillende locaties voor een datum die je het beste uitkomt. Hou er rekening mee dat de eerstvolgende afspraak zomaar een maand later kan zijn als je op een drukke locatie wilt keuren.

Waar dan?

De RDW heeft keuringsstations door het hele land:

Keuringsstation Groningen
Duinkerkenstraat 25
9723 BP Groningen

Keuringsstation Groningen

Keuringsstation Heerenveen
Jupiter 12
8448 CD Heerenveen

Keuringsstation Heerenveen

Keuringsstation Zwolle
Ossenkamp 2
8024 AE Zwolle

Keuringsstation Zwolle

Keuringsstation Arnhem
Malburgseveerweg 2
6833 HK Arnhem

Keuringsstation Arnhem

Keuringsstation Almelo
Van den Broekeweg 14
7602 PH Almelo

Keuringsstation Almelo

Keuringsstation Amsterdam
Tijnmuiden 1
1046 AK Amsterdam

Keuringsstation Amsterdam

Keuringsstation Waddinxveen
Coenecoop 290
2741 PL Waddinxveen

Keuringsstation Waddinxveen

Keuringsstation Nieuwegein
Hollandhaven 11
3433 PD Nieuwegein

Keuringsstation Nieuwegein

Keuringsstation Zwijndrecht
Zoutverkopersstraat 4
3334 KJ Zwijndrecht

Keuringsstation Zwijndrecht

Keuringsstation Schiedam
Calandstraat 97
3125 BA Schiedam

Keuringsstation Schiedam

Keuringsstation Den Bosch
Hedikhuizerweg 19
5222 BC Den Bosch

Keuringsstation Den Bosch

Keuringsstation Rijen
Haansbergseweg 18
5121 LJ Rijen

Keuringsstation Rijen

Keuringsstation Elsloo
Businesspark Stein 160
6181 MA Elsloo

Keuringsstation Elsloo

Keuringsstation Veldhoven
De Run 4412
5503 LR Veldhoven

Keuringsstation Veldhoven

Keuringsstation Roosendaal
Borchwerf 18
4704 RG Roosendaal

Keuringsstation Roosendaal

Keuringsstation Venlo
Stanleyweg 4
5928 LR Venlo

Keuringsstation Venlo

 

Dan volgt een invuloefening.

Hierna krijg je een samenvatting met alle gegevens die je hebt ingevoerd en de afspraakbevestiging.

Via de mail krijg je nog een bevestiging waar een link staat naar wat je mee moet nemen naar de keuring. Dat is deze pagina. Samengevat moet je meenemen:

  1. een identiteitsbewijs (mag een rijbewijs zijn)
  2. een printje van de bevestigingsmail
  3. Een koopovereenkomst, bijvoorbeel de Brommer.nl Koopovereenkomst.

Als je zelf naar de keuring gaat rijden dan heb je een eendagskentekenbewijs nodig. Als je op de link in de bevestiging klikt dan ga je naar een pagina waar je weer alles mag invullen. Vind je het nog leuk?

Als je alle stappen hebt doorlopen dan krijg je weer een bevestiging per mail. Je krijgt dan je tijdelijke kenteken en geloof het of niet maar de kentekenplaten mag je zelf maken! Je zet het kenteken met onuitwisbare zwarte cijfers/letters op een witte plaat en moet ervoor zorgen dat het kenteken ook bij slecht weer leesbaar blijft.

Dan is het digitale gedeelte klaar en is het wachten op de keuring zelf.

Wat kost een keuring bij de RDW?

Dat is nog best prijzig. Op de site van de RDW staan de actuele prijzen. Op het moment van schrijven zijn de kosten:

Omschrijving
Identificatie voertuig licht €51,00
Beoordeling goedkeuring 5-9 aspecten voertuig licht €54,00
Inschrijven voertuig in kentekenregister €39,00
Tenaamstellen via RDW €10,10

Totale kosten van alleen het RDW traject zijn dus € 154,10

Heb je een brommer van na 1-1-1978 dan zijn de kosten iets lager: € 127,10. Heeft je brommer geen ingeslagen VIN (voertuig identificatienummer), dan kan je dat bij de RDW laten doen. Dat kost wel € 84,- extra.

Eerste aanvraag voor een kenteken van een brommer van na 1-1-1978 € 127,10
Onderzoek en inslag van het Voertuig IdentificatieNummer € 84,00

En dan zijn er nog bijkomende kosten.

Kentekenplaat €20,00
Motoraanhanger huren €35,00
Benzine en een broodje €20,00

Al met al liggen de totale kosten dus tussen de € 150,- en ruim € 300,-.

De keuring

De grote dag is daar! Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent.

Ik moest van Haarlem naar Nieuwegein en heb daarom bij het lokale tankstation een motortrailer gehuurd. Neem ruim de tijd, want het opspannen van een brommer op een motortrailer is een gedoetje. Ik schrijf hier binnenkort een aanvullend stukje over.

Verrassend genoeg was het best rustig bij het keuringsstation. Daar aangekomen ga je het kantoor binnen waar een automaat staat en je een keuze moet maken. In mijn geval was de eerste optie van toepassing. Zoals je kan zien kan je ook keuren zonder afspraak, maar dit zou ik niet aandurven omdat het ook flink druk kan zijn bij de keuringen.

Je krijgt een kaartje en wacht tot je nummer verschijnt op de in de wachtruimte opgehangen monitor.

Dan moet je je legitimeren en de meegebrachte documenten overhandigen. Je krijgt een keuringsformulier en een mapje met jouw documenten mee voor de keuringsmeester en het nummer van de rij (baan) waar je moet wachten.

Er zijn wat regeltjes voor tijdens de keuring; geen kinderen, je moet in je eentje naar binnen (mijn vader mocht gewoon mee) en geen foto’s maken. Dus hier zijn de foto’s!

 

 

En dat was het al. Na een klein kwartiertje sta je weer buiten. Met de ingevulde formulieren waarmee je terug naar de balie moet. Even betalen en klaar!

Na een dag of drie kreeg ik het pasje toegestuurd. Daarmee ben ik naar de lokale kentekenplaten leverancier gegaan. Vergeet niet om je brommer te verzekeren! En dan mag je eindelijk (legaal) de weg op.

Succes met je keuring! Heb je andere ervaringen? Of handige tips? Stuur ons dan een berichtje!

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2020 Brommer.nl