Home » Brommers » PUCH MONZA
mm Auteur:peetersmcg

PUCH MONZA

Lees en bekijk hieronder mijn restauratie verslag.

Restauratieverslag

Hallo Geinteresseerde,

Na 35 jaar ergens in een hoekje in de schuur van mijn broer te hebben gestaan, heb ik, mijn eigen nieuw gekregen brommer op mijn 16de verjaardag, gerestaureerd. Kwam op het idee omdat mijn buurman ook een puch had gerestaureerd. Complete brommer gedemonteerd. Delen, afgebrand en gestraald. Alles in zinkprimer gespoten en daarna in 2 componentenlak. De simpele delen zoals frame, zelf gespoten, de moeilijkere delen ( blauwe delen, zoals tank) door een auto spuiter. Omdat ik vroeger de brommer achter aan het zadel oppakte , was het zadelframe compleet gescheurd, dit ook gelast en gespoten. Origineel is het zadel voorzien van een skai leer, met een print. Dit heb ik nu vervangen door een skai leer met echte stiksels, ziet er natuurlijk beter uit, maar zadel is nu dus niet meer water dicht. Het is ook niet de bedoeling dat ik ga rijden als het regent. In het verleden ben ik weleens een zijkap verloren, nu dus 2 nieuwe  zijkappen erop. Standaard zat op deze brommer geen toerenteller. Toen ik deze brommer nieuw kreeg heb ik een toerenteller erop besteld, ze hadden er een kleine diameter erop gezet wat erg jammer was. Nu heb ik een grote toerenteller erin gebouwd, gelijk zoals de originele km teller. Een imitatie teller werkt niet goed, heeft te veel weerstand. Heb dus een oude VDO toerenteller gekocht, deze was beschadigd, en heb de buitenring van een nieuwe imitatie teller erop gezet. Hierdoor ziet de teller er als nieuw uit maar is het een oude gebruikte VDO teller. Richting aanwijzers hebben ook nooit goed gewerkt terwijl deze toch op een accu aangesloten waren. Een nieuwe elektronische clignoteur gekocht en nu werken deze perfect op de accu. Ik heb nu wel een led dagrij verlichting , op de accu, in de koplamp gezet. Verlichting en claxon aangesloten op de contact sleutel ( dit zit er standaard ook niet op). Graag wilde ik de originele benzine kraan behouden, maar deze lekte, een nieuw membraam erin gezet en werkt weer goed, dus lekvrij.  Omdat ik vroeger weleens tegen een auto ben aangereden, en toen de voorvork terug gebogen heb onder een pers ( was jong mocht niets kosten) was deze geheel krom. Compleet gereviseerd met nieuwe inwendige buizen. Velgen waren ook niet meer te redden dus deze vernieuwd. De naven gepoetst en nieuwe spaken. Wielen dus ook weer als nieuw. Alleen het motorblok, inclusief ontsteking, is nog origineel, had slechts 35.000Km gelopen en liep nog als een zonnetje. Met de juiste tandwielen, grotere uitlaat en een 17mm carburateur, trek hij goed en rijd 55 a 60km uur. Voor bepaalde onderdelen ben ik 1 keer naar oosterrijk gegaan en heb daar gelijk het puch museum bezocht, overige onderdelen in Nederland. Intussen  alweer 1,5 jaar met plezier aan het toeren. Jammer dat er geen puch club dicht in de buurt zit. Ik hoop dat de lezer genoten heeft van dit verslag, het beste toegewenst en misschien zien we elkaar weleens bij een oldtimer treffen.

Groetjes,

Marco.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2020 Brommer.nl