Home » Brommers » SIMSON SPERBER
Auteur:Ben

SIMSON SPERBER

 

 SIMSON SPERBER

Zo’n 25 jaar geleden kwam de Simson Sperber Type SR4-3,  die ik nu rijd in onze familie.

Mijn neefje Lino, werd 16 jaar en mijn zwager zocht “een brommer” voor hem.

Via een collega hoorde ik dat zijn zoon, die de Sperber óók op zijn 16e gekregen had , deze brommer inmiddels ‘over’ had.

Zo verhuisde de Sperber van Tegelen in midden Limburg [na een opknapbeurt ] naar Maastricht in zuid Limburg   Mijn neefje Lino heeft veel plezier van de Sperber gehad.

Maar toen hij wat ouder werd verdween de brommer in de schuur, waar hij voorlopig niet meer uit kwam.

Bij een bezoek in Maastricht , al weer een jaar of 10 geleden, ontdekte ik hem onder een zeil, op de binnenplaats bij mijn zwager. Dat leek mij het einde van de Sperber…. 

Na een opmerking hierover , bood mijn zwager aan, “als je ‘m hebben wil neem hem dan maar mee” .

Om een kort verhaal lang te maken…

Ik heb ‘m in Maastricht opgehaald, gereviseerd en heb daarna de papier- / keuring – slag gevoerd die toen nodig waren om een kenteken te verkrijgen  en die de meeste oldtimermensen wel bekend is. 

Om weer een kenteken te krijgen, moet er dan een “Betriebserlaubnis” in Duitsland aangevraagd worden. Mijn neefje moest een “Eigendomsbewijs” verlenen en met de papierhandel en de gereviseerde brommer dien je te verschijnen bij de RDW om papierkraam en brommer ter keuring aan te bieden.

Nou ja… dan heb je als ’t mee zit een kenteken en de juiste papieren.

Wanneer hij dan ook nog verzekerd is, kun je op weg.

 

De eerste beste die hem zag had gelijk de opmerking….Een Sperwer Type SR 4-3 zoals op het Typeplaatje staat, heeft een luchtgekoelde [ Vierkante!] cilinders en is een viergang blok zonder ventilatorkoeling. Daar sta je dan…blijkt, dat de evenknie de Habicht Type SR 4-4 alleen in groen geleverd is.

Bij een bezoek aan het Simson Museum in Suhl, waar de Simson gebouwd is, werd mij verzekerd, dat het best mogelijk is dat er [ een aantal] Simson Sperwers geleverd zijn met deze motor. Immers het Framenummer en Motornummer bevestigen dat.

 

DE SIMSON fabriek in Suhl[D]

 

Oorspronkelijk was de Simson fabriek een ijzerproductie en wapenfabriek.

De Joodse broers Löb en Moses Simson waren de eigenaren van het bedrijf.

In 1855 waren er 20 mensen in dienst .  In 1904, waren dat 1200 mensen en in 1918,  3500 mensen.

In Suhl werd een groot fabriekscomplex gebouwd en men had een fabriek in Berlijn.

Zij produceerden toen ook al wapens. De Luger P08 is een heel bekend wapen van hun.

Na de eerste Wereldoorlog mocht men [eigenlijk]  geen wapens meer produceren.

Men startte met de bouw van een eerste auto de Supra.

In 1929, toen de economie ineenstortte mocht men als wapenleverancier toch doorproduceren.

De gebroeders Simson werden in [een showproces] uit hun macht gezet.

Vanaf 1933 was het een Nationaal Socialistisch bedrijf. 

De familie Simson vluchtte in  1936 voor het opkomende Nazi – rijk naar de verenigde staten hun Joodse afkomst en de politiek zorgden er voor dat hun eigendommen in de 30er jaren overgenomen werden door de Duitse overheid.

Onder de regie van de Duitse overheid werd de productie voortgezet.

Verschillende keren veranderde de merknaam o.a.  in BSW daarna Gustloff en vervolgens AWO en uiteindelijk weer terug in Simson. Het bedrijf heette toen BSW Berlin – Suhler – Waffen und fahrzeugwerke.  Men produceerde ook fietsen en kinderwagens. In 1936 werd de eerste lichte motor gebouwd. In de tweede wereldoorlog werkten er 6000 mensen in de fabrieken in Suhl. Men produceerde voornamelijk wapens.

 

 

DE SIMSON fabriek in Suhl[D] ná W.O II

 

Na de oorlog in 1945 werd de fabriek door de Russische bezettingsmacht ingelijfd  en werd het bedrijf omgedoopt in AWO. AWO produceerde een boxermotor gebaseerd op de BMW en Zundapp motoren uit die tijd. Veel productiemachines voor de wapenproductie werden overgeplaatst naar Rusland.  In het geheim werkte men aan een prototype dat de dienstmotor zou worden voor de VOPO [de Volks Polizei].

In 1950 verscheen de AWO 250cc onder de naam Simson 425 die tot 1962 in productie bleef.

In 1952 droeg de Russische bezetter het bedrijf over en werd het een Volks – Eigener – Betrieb in de DDR. Men produceerde vanaf toen weer onder de naam Simson.

 

 

 

In 1953 zag de eerste bromfiets de Simson SR1 het daglicht.

Er was toen een samenwerking met MZ die motoren voor deze bromfiets leverde.

Vervolgens introduceerde men de Simson KR50  een scootermodel waarvan er in 1958 al 164.000 geproduceerd waren.

In 1964 introduceerde men de opvolger van SR1 de Simson SR2E

Ook startte men de VOGELSERIE de Schalbe [Zwaluw] dat is de bekendste uit hun productie. De Spatz [mus] – Star [Spreeuw] – Sperber [sperwer] – Habicht [havik]

In 1975 waren er reeds meer dan 500.000  stuks van geproduceerd.

In de jaren zeventig werden de brommers geüpdatet en verschenen vele nieuwe modellen.  Ook werd er flink gesleuteld aan de motoren. Na “De Wende” in 1989 gingen de grenzen open en verschenen de types M53 en M54 [Er werden ook driewielers en driewiels- scooters gebouwd] de SR80 S53 en S83 verschenen ten tonele.

En kennelijk herinnerde men zich, dat de vogelserie zeer succesvol was dus “doopte” men de nieuwe series om.

De S53 Alpha C werd Habicht 50 S – De S53 Beta werd Sperber 50 Basic – De S53B werd Habicht 50 – De S53CX werd Habicht 50 CX – De S53 Alpha M werd Habicht 25 – De S83 Alpha werd Habicht 80 – In 1998 volgden nog twee modellen: -De S53E werd Sperber 50 – De S53OR werd Sperber 50 Beach Racer – De S83OR werd Sperber 80 Beach Racer.

 

Jammer genoeg kon men niet concurreren tegen de plastic rommel uit Japan etc, en ook de SIMSON wordt niet meer geproduceerd. In de voormalige DDR is dit merk een prooi geworden van de jeugd. IJzersterk…de onderdelen zijn makkelijk beschikbaar én je kunt er makkelijk aan sleutelen.

De SIMSON is een cultsymbool en de vele Simsontreffen zijn evenementen waar je je hart aan kan verliezen. De fabrieksgebouwen én het Simson museum in Suhl in Thuringen [D] zijn bezoek meer dan waard.

 

 

 

 

 

ze inhoud kun je bewerken als je ingelogd bent, daarnaast kan je foto’s toevoegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2020 Brommer.nl