Ik wilde al heel lang een Kreidler. Wat ik het liefst wilde was een Kreidler met buffeltank, in de kleur vulkanrot, geforceerde koeling en voetschakeling. Later bleek dat daar (volgens mij) maar een type van is geweest; de SL uit begin jaren 70. Via Marktplaats vond ik een ongerestaureerde uit 1971 die flink wat werk nodig had. Hij reed zelfs nog! Proefritje gemaakt en de schakelveer brak meteen. Nou ja, we zien het wel.
In de werkplaats aangekomen zijn we begonnen met het voorzichtig demonteren. Het doel is om deze Kreidler zo origineel en mooi mogelijk op te bouwen, dus waar de originele onderdelen opgeknapt konden worden hebben we dat gedaan. Wat een bagger verzamelt zo’n ding in bijna 50 jaar!
Met wat zoeken op internet kwam ik erachter dat de kleur het beste overeenkomt met Hyundai Bright Red. Hiermee ben ik naar mijn spuiter gegaan en hij heeft de SL prachtig gespoten. Het is een wat vreemde kleur die in het donker een beetje oranje lijkt en in het licht rood wordt.
Natuurlijk was er ook een berg nieuwe onderdelen nodig. Waslijst gemaakt en naar de dichtstbijzijnde onderdelen leverancier gereden.
Het motorblok is helemaal gereviseerd. Wat vervelend is is dat deze brommer nog geen kenteken heeft en dus nog gekeurd moet worden. Dit betekent dat de nieuwe 16mm carburateur en snelle 50cc cilinder er nog niet opkan. Hij moet eerst even 45km lopen voor de keuring. Het blok is nu dus opgebouwd met de originele en versleten versies hiervan. Hopen dat hij langzaam genoeg gaat!
De roestige tank moest schoon en gespoten. Ik heb uiteindelijk besloten om hem eerst te laten spuiten en dan pas van binnen te fixen. Het voordeel hierv
an is dat er geen troep meer inkomt van het stralen en spuiten. Het nadeel is het heel eng is om een vers gespoten tank te behandelen met zeer agressieve middelen. Het is wel gelukt zonder schade te maken, maar ik denk dat ik het de volgende keer toch andersom doe.
Een lastig deel van de restauratie was de voorvork. Zoals ik al eerder bij de restauratie van Frans zijn RMC S had gemerkt, rotten de boutjes van het spatbord vast in de onderpoten. Bij een poot kregen we deze er redelijk makkelijk uit. De andere poot werkte niet mee en verloor pas nadat er toch wat schade aan was. Na wikken en wegen toch maar besloten om even flink te slikken en de nieuwe onderpoot te kopen voor € 110,-(!).
Dan het leukste werk: het opbouwen. Daar ben ik nu mee bezig en de Kreidler SL wordt prachtig (al zeg ik het zelf).
Geef een antwoord