Home » Merken » KREIDLER

KREIDLER in Nederland

  • 17.737

    KREIDLER's op de Nederlandse weg

  • 615

    Geregistreede modellen

  • 1952

    Datum van de eerste registratie

  • 09-01-2019

    Datum dat de laatste KREIDLER van eigenaar wisselde.

Kreidler in Nederland In de jaren ’50 werd Henk van Veen importeur van Kreidler. Het merk sprak hem aan. Mooie bromfietsen met een stoer uiterlijk en goede techniek. In de jaren ’60 groeide zijn...

Lees het hele verhaal
Logo KREIDLER

Alle modellen van KREIDLER

Kreidler in Nederland

In de jaren ’50 werd Henk van Veen importeur van Kreidler. Het merk sprak hem aan. Mooie bromfietsen met een stoer uiterlijk en goede techniek. In de jaren ’60 groeide zijn bedrijf hard. Er werden in deze tijd veel Kreidlers geleverd.

In de jaren ’60 waren Kreidlers vooral populair onder de ‘Nederlandse onderdanen zonder enige moraal’ oftewel ‘de Nozems’ (in Amsterdam de Dijkers). Een groep jongeren na de oorlog die meestal uit een arbeidersmilieu kwamen. Ineens was er de beschikking over geld en werden er grammofoonplaten gekocht en films bezocht. Niet zelden waren deze jongeren betrokken bij relletjes. Ze reden op brommers, rookten, luisterden naar Rock ’n roll, hadden een vetkuif en droegen leren jassen. De ultieme reactie op het burgerlijke en brave gedrag van de gemiddelde Nederlander in de jaren ’50. De bromfiets moest uiteraard ook niet te braaf zijn en als rechtgeaarde Nozem, reed je op een Zundapp of Kreidler, een buikschuiver.

De Pleiners verdiepten zich in filosofie, rookten pijp, droegen Clarks en reden een Puch. Ondanks dat er wel eens confrontaties waren tussen de Dijkers en de Pleiners, bleef het redelijk rustig. Nadat de rebellie wat verstilde en de arbeidersklasse langzaam overging in goed geschoolde middenklasse, verdwenen de verschillende jeugdbendes in de jaren ’60.

In de jaren ’70 werd de auto steeds belangrijker, de bromfiets verdween daarmee naar de achtergrond. De helmplicht, een steeds duurder wordende verzekering en een kentekenplaatje hielpen ook niet echt mee. Daarnaast kwamen er, veelal goedkopere, Japanse bromfietsen op de markt.

Ook al worden er door Kreidler al even geen nieuwe bromfietsen meer geproduceerd, de onverwoestbare Kreidler leeft nog steeds onder het bromfietsminnend publiek. Sleutelaars, verzamelaars en rijders zijn er nog volop. Er zijn diverse clubs en er worden regelmatig evenementen gehouden in de vorm van (verre) ritten of beurzen.

Geschiedenis

Het duurde meer dan een halve eeuw na de oprichting van Kreidler in 1888, totdat er 50 cc bromfietsen geproduceerd werden. Voor deze tijd richtte Kreidler zich op de productie van diverse elektrische kabels.

De K50 werd geproduceerd en was direct een groot succes. Een lichte motorfiets maar met een gewicht onder de 33 kilo waardoor je zonder rijlessen en met 16 jaar, de K50 mocht berijden. De J50 werd uitgebracht, gevolgd door de Amazone. In 1956 verscheen de immens populaire Florett. Een stevige, stoere en technisch goede bromfiets. Ondanks een dalende bromfietsenmarkt, groeide Kreidler goed.

In 1976 rolde de 1.000.000e Florett van de band. Een waanzinnig succes, maar het model ontwikkelde niet goed door. In 1982 werd het faillissement een feit. De verkopen waren gedaald, de kosten waren te hoog en de 50cc klasse viel voortaan onder de 80cc klasse en een rijbewijs nodig was.

Momenteel produceert Kreidler fietsen en e-bikes.

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2019 Brommer.nl