In november 2018 zijn ik en mijn vader samen begonnen aan de restauratie van een skyteam Dax. De liefde voor deze brommer is begonnen toen een vriend van me ook een dax had gekocht en dat vond ik een geweldig ding dus zodoende heb ik er ook eentje gekocht. Tijdens het demonteren van de brommer kwamen we er achter dat hij in slechte staat verkeerde overal zat aangekoekt zand (deze was namelijk ooit in Marokko geweest). Ook was de draadboom op het frame gesmolten dus die moesten we vervangen. Veel Chrome onderdelen waren ook aan het roesten of afbladderen. Het motorblok liep wel, maar lekte olie. Toen alles was gedemonteerd begon het leukste werk (maar niet heus), ik mocht gaan schuren. Na vele schuurpapiertjes verder konden we hem in de grondlak zetten. Hierna konden we hem gaan spuiten in de kleur kobalt blauw. Als laatste nog een blanke lak erover, en de dax was gespoten. Hierna konden we alles gaan monteren. Er zaten al wat onderdelen op toen we bij het motorblok aan waren gekomen. We hebben hem open gemaakt om te kijken waar de olie vandaan kwam, maar toen kwamen we al snel tot de conclusie dat dit motorblok zijn beste tijd had gehad, de cilinder zat vol met roest (hoe deze nog liep is een wonder), en zo’n beetje elke bout die we los draaiden brak af. Dus hebben we uiteindelijk besloten om een nieuw motorblok aan te schaffen, zo gezegd zo gedaan, nieuw motorblok hing d’r aan. Toen gingen we langzamerhand verder met de andere onderdelen monteren. Dat ging nog niet zo soepel, want we hadden een aantal dingetjes nieuw moeten kopen, maar omdat dat van verschillende merken afkwam wilde het niet altijd even goed passen. Na een tijdje zat de hele dax zo’n beetje in elkaar maar nu kwam het grootste probleem, de kabelboom. Aangezien de kabelboom niet helemaal bij deze dax hoorde klopte de draden voor geen meter, alle kleuren waren anders. We hebben het proberen door te meten maar het resultaat was niet veel meer dan een rokende bobine. Uiteindelijk de dax maar even weggezet, dit duurde helaas een jaar omdat we er door te tegenslagen van de kabelboom niet veel zin meer in hadden. Uiteindelijk kwam een vriend van mij. die ik in het begin van het verhaal al heb genoemd langs met de intentie om hem diezelfde avond nog aan de praat te krijgen. Ik lachte er een beetje om en heb hem succes gewenst. Na een poosje kijken en hersenkraken kwam hij op het idee om de ontsteking van het vorige blok over te zetten op het nieuwe blok omdat die draden wel leken te kloppen. daarna de draadjes gesoldeerd en toen gekeken of de bougie vonkte, en tot mijn grootste verbazing was het meteen raak, hij vonkte! Dus meteen de tank erin en alles goed aangesloten, en ja hoor, hij liep. De volgende dag nog wat dingen netjes gemaakt en gemonteerd. En toen kwam de eerste testrit, wel rustig natuurlijk want het blok was nog nieuw. Hij moest nog wat afgesteld worden maar hij reed al heerlijk.
Geef een reactie