Home » Merken » ZUNDAPP

ZUNDAPP in Nederland

  • 25.481

    ZUNDAPP's op de Nederlandse weg

  • 831

    Geregistreede modellen

  • 30 jun 1926

    Datum van de eerste registratie

  • 26 okt 2020

    Datum dat de laatste ZUNDAPP van eigenaar wisselde.

Zundapp in Nederland ‘Nederlandse onderdanen zonder enige moraal’ oftewel ‘de Nozems’, volgens sommigen (in Amsterdam de Dijkers). Een groep jongeren na de oorlog die meestal uit een arbeidersmilieu kwamen. Ineens was er de beschikking...

Lees het hele verhaal
Weet jij meer van ZUNDAPP, en wil je daar iets over schrijven op brommer.nl? Meld je dan aan!
Logo ZUNDAPP

Alle modellen van ZUNDAPP

Zundapp in Nederland

‘Nederlandse onderdanen zonder enige moraal’ oftewel ‘de Nozems’, volgens sommigen (in Amsterdam de Dijkers). Een groep jongeren na de oorlog die meestal uit een arbeidersmilieu kwamen. Ineens was er de beschikking over geld en werden er grammofoonplaten gekocht en films bezocht. Niet zelden waren deze jongeren betrokken bij relletjes. Ze reden op brommers, rookten, luisterden naar Rock ’n roll, hadden een vetkuif en droegen leren jassen. De ultieme reactie op het burgerlijke en brave gedrag van de gemiddelde Nederlander in de jaren ’50. De bromfiets moest uiteraard ook niet te braaf zijn en als rechtgeaarde Nozem, reed je op een Zundapp of Kreidler, een buikschuiver.

De Pleiners verdiepten zich in filosofie, rookten pijp, droegen Clarks en reden een Puch. Ondanks dat er wel eens confrontaties waren tussen de Dijkers en de Pleiners, bleef het redelijk rustig. Nadat de rebellie wat verstilde en de arbeidersklasse langzaam overging in goed geschoolde middenklasse, verdwenen de verschillende jeugdbendes in de jaren ’60.

In de jaren ’70 werd de auto steeds belangrijker, de bromfiets verdween daarmee naar de achtergrond. De helmplicht, een steeds duurder wordende verzekering en een kentekenplaatje hielpen ook niet echt mee.

Zoals de Zundapp in de jaren ’50 een symbool was van rebelse jongeren, ontwikkelde de Zundapp zich in latere jaren tot een bromfiets voor de liefhebber. Een bromfiets die technisch goed in elkaar zit, goed op te voeren is en daardoor hard kan rijden en een stoere uitstraling heeft. Vandaag de dag zijn er nog veel Zundappfanaten die sleutelen aan hun bromfiets, tochten rijden en samen komen voor tochten en andere evenementen.

Geschiedenis

In 1917 richtte Fritz Neumeyer samen met de gebroeders Thiel, Zünder-Apparatebau-Gesellschaft mbH op. De mannen hadden een achtergrond in klokken- en gereedschap, staal en radiatoren en startte met het produceren van dynamo’s voor het elektrisch ontsteken van explosieven. De zaken gingen goed. Er kwamen snel veel medewerkers in dienst.

Na een korte periode waar het even wat minder ging met het bedrijf, werd in 1921 besloten tot het produceren van motorfietsen. Zundapp nam goedkope tweetaktmotoren van 211 cc in productie. Ook werden er 250 en 300cc modellen geproduceerd.

DKW werd beschouwd als de grootste concurrent van Zündapp. Er waren meerdere kleine producenten die ook concurreerden met de goedkope motorfietsen, maar deze overleefden de crisis van 1923 niet. Zundapp bleef overeind en in 1924 werd de lopende band in gebruik genomen. De productie nam toe en fabricage werd op 4 verschillende locaties uitgevoerd.

In de jaren ’30 begaf Zundapp zich ook op de automarkt. De Porsche 12 werd ontwikkeld maar dit was geen succes.

In de jaren ’40 was Zundapp een belangrijke producent voor de Wehrmacht. Zundapp produceerde vooral motorfietsen maar ook startmotoren voor vliegtuigen. Krijgsgevangen werden als arbeiders ingezet en in 1942 was de 250.000e Zundapp voltooid. Na een tumultueuze oorlogstijd met verwoesting, schade en plundering mocht Zundapp vanaf 1949 weer motorfietsen maken.

Om in te haken bij de opkomst van de scooter, bracht Zundapp in 1953 de Bella R 150 op de markt. Een relatief zware scooter, maar, een groot succes! Vanaf 1964 werd besloten alleen nog lichte 50cc scooters te bouwen.

In 1962 verscheen de KS 50. Een van de bekendste lichte Zundapps. Zundapp begon met de productie van de populaire Sport uitvoering.

Door toename van de Japanse concurrentie werd Zundapp in 1984 verkocht.

 

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2020 Brommer.nl