Home » Merken » PUCH

PUCH in Nederland

  • 35.530

    PUCH's op de Nederlandse weg

  • 268

    Geregistreede modellen

  • 1954

    Datum van de eerste registratie

  • 16-11-2018

    Datum dat de laatste PUCH van eigenaar wisselde.

Puch in Nederland In Nederland heeft Puch zijn bekendheid vooral te danken aan de bromfietsen. De MS50 verscheen in 1954 en werd beschouwd als erg modern. Een handige damesbrommer door de lage instap en...

Lees het hele verhaal
Logo PUCH

Alle modellen van PUCH

Puch in Nederland

In Nederland heeft Puch zijn bekendheid vooral te danken aan de bromfietsen. De MS50 verscheen in 1954 en werd beschouwd als erg modern. Een handige damesbrommer door de lage instap en modern door de kleine bezinetank, telescoopvering en geforceerde koeling. Door de kleine tank, werd dit model ook wel baby Puch genoemd. R.S. Stokvis & Zonen maakte van de Puch een succes en er werd gestart met de verkoop in Den Haag.

Al snel ontdekte de Nederlandse jongere de Puch. Begin jaren ’60 werd door de jongeren het stuur verhoogd om de bromfiets een wat stoerder uiterlijk te geven. R.S. Stokvis & Zonen speelde hier later handig op in door de Skyrider op de markt te brengen. Een bromfiets met hoog stuur, een gereedschapstrommel aan het achterspatbord en een kikkervormige koplamp. In de jaren daarna werd de Skytrack uitgebracht, een modernere versie van de Skyrider.

In Den Haag reden de ‘Kikkers’, een van oorsprong Haagse jeugdbende, meestal op de Puch. (In Amsterdam waren dit de Pleiners). Hierbij droegen zij een groene jas (vandaar de naam Kikker), broeken met wijde pijpen, bordeelsluipers en haar tot over de oren met een pony. Zij luisterden naar de Beatles, Rolling Stones en the Golden Earring. Ze hielden van filosoferen en kunst en waren vaak redelijk goed opgeleid. De Bullen, opponent van de Kikkers reden op een Zundapp of Kreidler (ook wel buikschuivers genoemd omdat je zo ver voorover op de brommer hing). Zij hadden vetkuiven, spijkerbroeken, puntschoenen en luisterden naar Elvis Presley. De meesten gingen naar de Ambachtsschool. (In Amsterdam waren dit de Dijkers)

Eind jaren ’60 bracht Tomos bromfietsen op de markt. Een vereenvoudigde versie van de Puch maar, wat goedkoper en steviger. Als echte Puchfan werd de Tomos maar als imitatie beschouwd.

De Puch was flink populair in de jaren 60 en 70 met de MV50 en de Maxi. Begin jaren ’80 verdween de MV50 en de Skytrack. De Maxi bleef nog populair en werd tot 1989 geproduceerd.

Hoewel de productie al lange tijd gestopt is, leeft Puch nog steeds in Nederland. Er zijn diverse Puchclubs opgericht waar informatie, kennis en liefde voor de bromfiets gedeeld worden.

Geschiedenis

In 1890 werd in Oostenrijk de fietsenfabriek Styria opgericht door Johann Puch. (Janez, in het Sloveens). De Sloveen startte ooit als smid maar toen er meer fietsen geproduceerd werden, verschoof zijn interesse naar het vak van fietsenmaker. Naast zijn technische inzicht, had Puch ook een goed zakelijk instinct. Hij sponsorde bekende wielrenners en bouwde kwalitatief goede fietsen. De naamsbekendheid van Puch nam een vlucht en hiermee ook de productieaantallen.

Na wat zakelijke omzwervingen, begon Puch in 1900 met de constructie van motorfietsen. Hier lag zijn hart. De eerste motorfiets, een 2,5 pk kop/zijklepper naar ontwerp van Dion Bouton, gaf het startschot voor de productie van een uitgebreide lijn modellen twee- en viertakt modellen.

De zaken liepen zo goed, dat in 1906 werd gestart met het bouwen van auto’s. Deze productie werd zo belangrijk, dat het produceren van de motorfietsen naar de achtergrond verdween. Puch’s gezondheid ging in deze periode sterk achteruit. Hij overleed in 1914.

Na de Eerste Wereldoorlog, maakt Puch een zware tijd door. Er was geen geld voor luxe en de productie en verkoop had hiervan zwaar te lijden. Om het hoofd boven water te kunnen houden werd er een samenwerkingsverband aangegaan met Austro-Daimler. De productie van auto’s werd samengevoegd.

Giovanni Marcellino, ingenieur bij Austro-Daimler, werd ingezet voor het liquideren van de Puch fabriek. Hij reisde af naar Graz om vervolgens 20 jaar te blijven. Hij herzag de plannen. In plaats van een liquidatie van de Puch fabriek, startte hij met de ontwikkeling van de dubbelzuiger tweetaktmotor. Het eerste exemplaar kwam uit in 1926. De productie was relatief goedkoop en hield 44 jaar stand.

Puch overleefde de na-oorlogse jaren en fuseerde met Steyr Werke AG in 1934. Hier ontstond Steyr-Daimler-Puch AG en bestaat nog steeds met vestigingen door heel Oostenrijk. Het bedrijf bleef succesvol en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er een nieuwe grote fabriek in Thondorf gebouwd met een aansluiting op het spoorwegnet. Steyr-Daimler-Puch AG was een belangrijke speler op de motorfietsenmarkt en had een van de modernste fabrieken ter wereld. De fabriek heeft de oorlog niet ongeschonden doorstaan. Een bombardement verwoestte een groot aantal productiemachines.

Ook nu krabbelde de fabriek weer op. Fietsen werden in 1945 weer geproduceerd en in 1946 werden ook motorfietsen weer in productie genomen. Een 125 cc dubbelzuiger legermotor, de zogenaamde 125T rolde van de band. Er was een enorme behoefte aan vervoersmiddelen en de 125T werd hierom een enorm succes.

De herbouwde fabriek in Thondorf kon in 1952 weer productie gaan draaien. En hoe! Zo rond 1955 was elke 2,5 minuut een nieuwe Puch klaar voor de verkoop. Toch daalde de verkoop eind jaren 60 weer en nu besloot Puch te stoppen met de productie van motoren. De bromfietsenproductie steeg, tot ook daar eind jaren 80 een einde aan kwam. In 1989 werd de laatste Puch Maxi verkocht en nam Piaggio het Oostenrijkse bedrijf over.

Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2018 Brommer.nl