Toen Honda op 24 september 1948 werd opgericht, werd er gestart met het produceren van losse motoren voor de inbouw in fietsen. Honda bracht al snel motorfietsen uit waarbij in het begin ook voor... Lees het hele verhaal
HONDA's op de Nederlandse weg
Geregistreede modellen
Datum van de eerste registratie
Datum dat de laatste HONDA van eigenaar wisselde.
Weet jij meer van HONDA, en wil je daar iets over schrijven op brommer.nl? Meld je dan aan!
Toen Honda op 24 september 1948 werd opgericht, werd er gestart met het produceren van losse motoren voor de inbouw in fietsen. Honda bracht al snel motorfietsen uit waarbij in het begin ook voor Harley Davidson gebouwd werd. Er werden lichte motorfietsen geproduceerd voor Europa en Amerika. Later werden er ook zwaardere motoren op de markt gebracht.
Veel verkochte modellen in de jaren ’60 en ’70 waren de SS 50 en de C 50. Deze modellen werden eind jaren ’80 opnieuw populair onder scholieren en studenten die graag op een authentiek uitziende viertakt brommer reden waarbij er ook nog wat gesleuteld kon worden. Eind jaren ’80 werd het initiatief genomen een jaarlijkse Hondadag te organiseren. De Hondadag werd elk jaar populairder en de ritten liepen regelmatig uit de hand. Door het oprichten van een officiële vereniging en verplichte begeleiding van de politie, werd het rustiger tijdens deze dagen.
De Honda Vision, een scooter die eind jaren ’80 uitkwam, werd met name begin jaren ’90 in Nederland snel populair. Meisjes van 16 vielen massaal op de donkerblauwe versie met het geruite zadel. Later gevolgd door de Shadow, een brom- of motorscooter met retro-uiterlijk.
Eind jaren ’60 startte Honda naast de productie van motoren en bromfietsen, met de productie van auto’s. Honda werd hierdoor een grote speler. Er werd veel geproduceerd, er werden fabrieken bijgebouwd en nieuw personeel werd aangetrokken.
Brommer.nl is een uitgave van Brommer.nl v.o.f. © 2024 Brommer.nl